Hoe en waar voer ik de gegevens uit PREM in?
Natuurlijk wil je weten of je cliënt tevreden is met de zorg die jij geleverd hebt. Je kunt dit rechtstreeks vragen. Je kunt het ook methodisch aanpakken en aan een grotere groep cliënten vragen naar hun ervaringen. Tijdens het onderzoek maak je gebruik maken van een PREM-vragenlijst. Dat zijn korte (landelijk vastgestelde) vragenlijsten die anoniem worden ingevuld door cliënten. De uitkomsten van het onderzoek worden gebruikt om de zorg te verbeteren. Meet jij de klantervaringen met een PREM-vragenlijst? Dan kun je de resultaten in je digitaal portfolio bij de activiteit 'Meten van klantervaringen' toevoegen.

Bij deze activiteiten kun je PREM-gegevens toevoegen:
- Ben je al aan het werk in de kwaliteitscriteria 2025-2030 dan kun je de gegevens uit PREM als onderdeel in het onderzoeksrapport toevoegen in je digitaal portfolio onder de activiteit ‘Meten en verbeteren van behandelresultaten en cliëntervaringen’.
- Ben je aan het werk in de kwaliteitscriteria 2020-2025 dan kun je bij de activiteit ‘Meten van behandelresultaten en klantervaringen’ het onderzoeksrapport toevoegen.
Mag je bij de activiteit IPO fase 1 ook PREM gegevens gebruiken?
Het klopt dat je bij de IPO vragenlijst ook feedback kunt vragen aan cliënten. Maar dat hoeft niet, je kunt ook feedback vragen aan collega’s (minimaal 3) of aan andere beroepsbeoefenaren (minimaal 3) of aan verwijzers (minimaal 3).
De IPO vragenlijst (fase 1) is een speciale vragenlijst. Het is de bedoeling dat je bij IPO andere gegevens dan vanuit de PREM gebruikt. De PREM-gegevens zou je wel aanvullend (als een extra bron) kunnen gebruiken bij het formuleren van het ontwikkelplan (bij de activiteit Ontwikkelcyclus óf IPO fase 2).
Heb je al een PREM-vragenlijst uitgezet of ben je dat binnenkort van plan dan adviseren wij om bij de IPO vragenlijst geen feedback aan cliënten te vragen. Waarom? Dat heeft voordelen voor zowel de cliënt als jezelf. Je belast de cliënt immers minder met vragen. Het voordeel voor jou is dat je in IPO feedback kunt vragen bij collega’s of verwijzers en daardoor een vollediger beeld krijgt van je functioneren. En beide activiteiten kun je toevoegen in je portfolio!