VOORBEELDEN: Leren door werken
Voorbehouden handelingen
Je bent als podotherapeut werkzaam in een gezondheidscentrum. Je wilt je bekwamen in het geven van locoregionale anesthesie (LRA) bij cliënten met ingegroeide teennagels.
Je bent als podotherapeut werkzaam in een gezondheidscentrum. Je wilt je bekwamen in het geven van locoregionale anesthesie (LRA) bij cliënten met ingegroeide teennagels.
Je werkt in loondienst bij een podotherapiepraktijk. Deze praktijk krijgt steeds vaker aanvragen voor medical taping. Je vindt dat een interessant vakgebied en wil je hier graag verder in bekwamen. Je hebt al een cursus gevolgd over het onderwerp, maar hebt behoefte aan verdieping. Daarom vraag je een collega, die hier ruime ervaring mee heeft, om je te begeleiden bij de activiteit ‘collegiale consultatie’.
Je wordt op basis van je deskundigheid benaderd om iets te presenteren tijdens een Intercollegiaal Overleg. Voor het voorbereiden en geven van de presentatie krijg je 1 punt.
Presenteren tijdens een nationaal niet geaccrediteerde scholing/congres/symposium: 3 punten per dagdeel.
Voorbeeld 1:
Je manager vraagt je om een training te ontwikkelen voor je collega’s over kinderpodotherapie. Je stelt een didactisch plan op waarna je een training van 8 SBU ontwikkelt. Je ontvangt voor het ontwikkelen van de training 16 punten. De opzet van de scholing met daarin leerdoelen, inhoud, werkvormen en eventueel toets voeg je toe aan je digitaal portfolio.
Vier podotherapeuten schrijven samen een artikel voor een vakblad. De redactie beoordeelt het artikel en besluit over te gaan tot plaatsing (eventueel na herschrijven) van het artikel. Iedere auteur kan 6 punten opvoeren.
Je schrijft twee hoofdstukken voor een vakinhoudelijk (e-)boek over voeten en diabetes. In totaal heb je recht op 30 punten (15 per hoofdstuk). De inhoudsopgave en het ISBN-nummer van het boek voeg je toe aan je digitaal portfolio.
Je stelt een onderzoeksplan op dat goedgekeurd wordt door een officiële onderzoeksinstantie, bijvoorbeeld een universiteit. Je voert vervolgens het onderzoek uit. Het traject wordt afgesloten met een onderzoeksrapport. Hiervoor ontvang je 50 punten.
Je wil graag weten welke rol podotherapeuten kunnen hebben bij valpreventie. Je brengt deze vraag in beeld bij de opleiding podotherapie. Een student kiest dit onderwerp voor haar afstudeeropdracht. Je wordt gevraagd de student te begeleiden bij het uitvoeren van het onderzoek en het maken van de afstudeeropdracht. De begeleiding bestaat o.a.
Je vraagt bij de NVvP een audit aan om het Praktijkkeurmerk te kunnen behouden. De audit vindt 4 maanden later plaats in jouw praktijk. Hierbij zijn ook 2 andere werkzame podotherapeuten aanwezig. De audit wordt succesvol afgerond waardoor het Praktijkkeurmerk wordt verlengd. De NVvP kent jou en je 2 aanwezige collega’s elk 10 punten toe.
De auditor ontvangt voor het uitvoeren van de audit 8 punten. Ook deze punten worden door de NVvP bijgeschreven.
NB: punten worden toegevoegd door de NVvP.
Op verzoek van de leden van de NVvP wordt de NVvP-richtlijn ‘Hygiëne en infectiepreventie’ na 5 jaar weer herzien. Jij wordt door de NVvP gevraagd voor het kernteam dat hiermee aan de slag gaat. Het kernteam bestaat uit enkele podotherapeuten en een beleidsmedewerker van het verenigingsbureau. De richtlijn wordt op basis van nieuwe inzichten en gewijzigde wet- en regelgeving herschreven. De NVvP kent jou 2 punten per bijeenkomst toe.
NB: punten worden toegevoegd door de NVvP.