VOORBEELDEN: Ontwikkeling en uitvoering van kwaliteitsbeleid
Kwaliteitshandboek
Voorbeeld 1:
Een oefentherapie praktijk met 3 medewerkers, werkzaam op verschillende locaties, heeft kwaliteit hoog in het vaandel staan. Jij voert ook kwaliteitstaken uit voor de praktijk. Voor de eenduidigheid en transparantie besluit je om procedures op te stellen in het kader van kwaliteitsbewaking en -bevordering binnen de praktijk. Je werkt hiervoor enkele interne procedures uit, zoals:
- hygiëneprotocol;
- procedure ‘klachtenregistratie en -afhandeling’;
- procedure ‘dossiervorming’
(Zie hiervoor Richtlijn Verslaglegging van VvOCM); - procedure ‘professionele ontwikkeling medewerkers’;
- procedure ‘interne audits’;
- procedure ‘klantenfeedback’.
Deze procedures maken onderdeel uit van het kwaliteitshandboek van de praktijk. Nadat je de uitgewerkte procedures (met vermelding van je naam als auteur) hebt toegevoegd aan je portfolio ontvang je 10 punten.
Voorbeeld 2:
Je werkt op een afdeling in een ziekenhuis en levert een actieve bijdrage aan een kwaliteitshandboek voor de HKZ-certificatie. Hiervoor krijg je minimaal 2 punten en maximaal 10, afhankelijk van het aantal personen dat heeft meegeschreven aan het kwaliteitshandboek.
Kwaliteitsjaarverslag
Je schrijft het kwaliteitsjaarverslag van de oefentherapie praktijk waar je werkt. De VvOCM heeft een format voor het verslag die je kunt gebruiken. Je voert het kwaliteitsjaarverslag op in je digitaal portfolio en krijgt 10 punten.