Meten en verbeteren van behandelresultaten en cliëntervaringen
Image

Wat is het
Het meten en analyseren van behandelresultaten en/of feedback van cliënten of verwijzers. Aan de hand hiervan wordt een verbetervoorstel opgesteld en uitgevoerd ten behoeve van de zorgverlening/ praktijkvoering en/of behandeling. Een onderzoek zoals hier beschreven wordt een volledig onderzoek genoemd.
Er zijn verschillende onderzoeken mogelijk:
- Meten en analyseren van cliëntervaring door middel van Patient Reported Experience Measures (PREMs) en op basis daarvan verbeterpunten opstellen en uitvoeren;
- Meten en analyseren van de ervaren effectiviteit van de behandeling door middel van Patient Reported Outcome Measures (PROMs) of een ander meetinstrument en op basis daarvan verbeterpunten opstellen en uitvoeren;
- Meten en analyseren van behandelresultaten; door dossieronderzoek of het meten van cliëntervaringen met betrekking tot de eigen praktijk en op basis daarvan verbeterpunten opstellen en uitvoeren.
Bij PREMs en PROMs volg je de aantallen van de methodiek. Als je met een eigen methodiek behandelresultaten meet of cliëntervaringen onderzoek dan betrek je 10 of meer ingevulde dossiers/ vragenlijsten.
Punten
- 10 punten voor het volledige onderzoek.
Laten zien
- Rapportage van het volledig onderzoek, met daarbij een korte reflectie op de resultaten.
Denk aan
- Je zet ieder jaar volgens de Plan Do Check Act (PDCA) cyclus een vragenlijst uit, analyseert de resultaten, stelt verbeterpunten op en legt het hele proces vast in een verslag. Het is toegestaan om bij het meten van cliëntervaringen feedback te genereren en de PDCA-cyclus te doorlopen bij meerdere doelgroepen. Gedacht kan worden aan volwassenen, adolescenten en kinderen. Je ontvangt per doelgroep 10 punten bij een volledig doorlopen cyclus.
- Je doet dossieronderzoek en meet de effectiviteit van de geleverde zorg af op basis van de behaalde behandeldoelen. Naar aanleiding van de uitkomsten stel je verbeterpunten op, formuleer je acties ter verbetering en voer je deze uit. Je kunt de uitkomsten uit jouw praktijk vergelijken met collega praktijken.
- Online PREM-voorbeelden zijn voor een aantal beroepsgroepen beschikbaar.
Denk niet aan
- Het opstellen van kwaliteitsbeleid om de kwaliteit van diensten of producten doelgericht te handhaven en/of verbeteren. Zie hiervoor ‘Ontwikkeling en uitvoering van kwaliteitsbeleid’.
- Het enkel invullen van een vragenlijst op verzoek van de zorgverzekeraar.
- Rapport met resultaten zonder verbeterslag.
Format
Competentie
Kennis & wetenschap / Organisatie / Professionaliteit