VOORBEELDEN: Collegiale consultatie

Loondienst

Logopedist A werkt in loondienst bij een vrijgevestigde praktijk. De praktijk waar zij/hij werkzaam is, krijgt steeds vaker aanmeldingen van kinderen met een hulpvraag gericht op stotteren. De logopedist vindt stotteren een interessant vakgebied en wil zich hier graag verder in bekwamen. Zij/hij heeft al een cursus gevolgd over het onderwerp, maar heeft behoefte aan verdieping. Daarom vraagt ze Logopedist B, die ruime ervaring heeft met diagnostiek en behandeling bij stotteren, om haar te begeleiden bij de activiteit ‘collegiale consultatie’. Voorafgaand aan het consultatietraject maken beide logopedisten afspraken en leggen dit vast in het Consultatieplan.

Praktijkhouder

De praktijk van een logopedist is de afgelopen jaren hard gegroeid. Er werken nu zes medewerkers. De praktijkhouder merkt dat het verloop het afgelopen jaar toeneemt. De praktijkhouder heeft de behoefte om te groeien in haar/zijn rol als manager van een team van logopedisten. Zij/hij wil graag leren hoe de medewerkers beter kan geboeid en gebonden kunnen blijven zodat het verloop in het team afneemt. De praktijkhouder vraagt een collega praktijkhouder om haar/hem te begeleiden. Voorafgaand aan het consultatietraject maken beide logopedisten afspraken en leggen dit vast in het Consultatieplan. Voorwaarde is dat het traject gericht is op het bevorderen van de eigen deskundigheid. Bovengenoemd voorbeeld sluit o.a. aan bij de competentie ‘organisatie’ of de Canmeds-rol ‘ondernemer’ uit het opleidingsprofiel logopedie.