VOORBEELDEN: Volgen bij- en nascholing

Niet-geaccrediteerde scholing

Een logopedist volgt een niet-geaccrediteerde scholing, bijvoorbeeld over kinesio-taping. De deelnemende logopedist kijkt zelf kritisch of de scholing vakinhoudelijk dan wel beroepsgerelateerd is.

Afdeling logopedie

Een groep logopedisten - bijvoorbeeld een afdeling logopedie - nodigt een gastdocent uit om de groep bij te scholen rond een vakinhoudelijk of beroepsgerelateerd onderwerp.

Kwaliteitskring

Een kwaliteitskring wil graag kennis delen en organiseert daarom bijeenkomsten om elkaar bij te scholen. De afspraak is dat iedere logopedist de inhoud van één bijeenkomst verzorgt. Er worden afspraken gemaakt over de inhoudelijke onderwerpen en de taakverdeling. Tijdens de bijeenkomsten staat het principe centraal dat men van elkaar kan en wil leren.

Accreditatie aanvragen

De logopedisten uit de voorbeelden hierboven kunnen ook besluiten om accreditatie aan te vragen. Het aanvragen van accreditatie is de verantwoordelijkheid van de organisator van de scholing en niet die van de gastdocent, tenzij dit gezamenlijk is overeengekomen. Check voor meer informatie over accreditering van scholing de pagina ‘Scholing aanvragen’ op de website van ADAP. Kies voor het item ‘Scholing voor & door’.

Master

Een logopedist volgt een master klinische gezondheidswetenschappen. Als er sprake is van een masteropleiding in Nederland die samenhangt met de logopedie, kunnen alle vakken meetellen.